2012. jún. 23.

Összehangzó idő mértéke szerint



- Megtaláltam a világ tengelyét.
- Hogyan - kérdeztem - mindennap tengely? És mindennap más?
- A világnak számtalan tengelye van, valamennyi körül egyszerre forog számtalan irányban, egymástól különböző és összehangzó idő mértéke szerint.

(Hamvas Béla - videó: Határvidék)

2012. jún. 11.

Az elvonulás szabályai

A Tan Szigete Közösség (Dhammadípaszangha) útmutatója



Mi a különbség egy teljes avatású szerzetes, egy szamanéra és egy anágárika között?

Az anagárika (szó szerint: otthontalan), azaz első fokú novícius, aki átmenetet képez a világi és a szerzetesi lét között, "miután otthonából az otthontalanságba távozott (pabbaddzsá), levágta haját és szakállát", és felöltötte a fehér ruhát, a nyolc fogadalmat tartja (azaz már cölibátusban él és csak egyszer étkezik naponta). A számanéra (szó szerint: novícius), a másod fokú novícius otthonából eltávozván már sárga ruhát ölt, és a tíz fogadalmat veszi föl és tartja (azaz nem kezel pénzt sem). A teljes felavatású bhikkhu (szó szerint: koldus, koldulószerzetes) eltávozván megkapja a befogadást a rendbe (upaszampadá), ruhája és koldulócsészéje teljes, az Elköteleződés (Pátimokkha) szavai szerinti 227 fogadalmat tartja és erősíti meg társaival közös recitáción minden félhónap és hónap új- és teliholdján.

Hogyan üdvözöljünk egy szerzetest?

A legtermészetesebb üdvözlés a szív előtt összetett két tenyér, az anydzsali-muddá (szanszkrit: mudrá), és a meghajlás.

Hogyan szólítsunk egy szerzetest?

A megszólítás "tiszteletreméltó", páliul bhanté, angolul venerable, amihez hozzáteszik adott esetben a szerzetes nevét, például bhanté Dhammanandó. Hosszabb időt a rendben töltött szerzetes megszólítása a thai rendekben tíz szerzetesi év után ácsán (páli: ácsarija, azaz tanító), idősebb korban lung pó (azaz: nagyapó).

Hogyan beszéljünk egy szerzeteshez?

Ha áll, állva, kissé meghajolva. A keletiek ilyenkor is anydzsaliba tett kézzel beszélnek, de ez Európában nem feltétlenül szokásos, legföljebb megszólításkor teszik kezüket egy pillanatra a tiszteletet kifejező kéztartásba. Ha ül, mellé ülve vagy guggolva. Magasabbról ne szólítsunk meg szerzetest, mert az tiszteletlenség, mint ahogy zsebre tett kézzel, karba tett kézzel, erősen gesztikulálva sem. Ha a szerzetes megszólal, hallgassunk el, szavaiba ne vágjunk bele, várjuk ki a végét.

Milyen szabályok vonatkoznak az elvonulás helyére?

Az elvonulás helye az elvonulás idején tulajdonképpen kolostor, még ha nincs is kijelölve az avatási terület (szímá). Azaz az elvonulás idején a férfiak és nők elkülönített szálláson laknak, a templomban, szertartásteremben és étkezőben külön foglalnak helyet (a férfiak a Buddha jobbja, a nők a balja felől), érintkezésük mellőzi a vágykeltő külsőségeket, úgy mozdulatokban, mint szavakban. Az öltözködés illendő, különösen a templomban vagy szertartásteremben mellőzzük a túl rövid és kivágott ruhadarabokat, rövid nadrágot, ujjatlan trikót, hölgyek meditációkor viseljenek nadrágot. A kolostorban dohányozni és szeszes italokat fogyasztani nem lehet. Mellőzzük azokat az eszközöket, melyek hozzájárulnak a mindennapi zűrzavarhoz, különösen a mobiltelefont és laptopot. Ha valamelyiket használnunk kell, csak a szabadidőben tegyük, a lehető legrövidebb ideig, úgy, hogy másokat ne zavarjunk vele. Ne olvassunk újságot, könyvet, hacsak nem vágnak az elvonulás témájába, de akkor is mértékkel. Csak a legszükségesebb orvosságokat vegyük magunkhoz. Kerüljük a frivol viselkedést és a fölösleges beszédet.

Milyen szabályok vonatkoznak az elvonulás résztvevőire?

Az elvonulás idején a résztvevők tulajdonképpen szerzetesek, elhatározottságukat gyakran a menedékvétel és öt fogadalom formulájának közös felmondásával erősítik meg, ami a honlapon megtalálható. Az elvonulók tisztelik egymás eltökéltségét, becsülik a csöndet, alávetik magukat az elvonulás vezetőinek időbeosztásra, munkára, meditációra vonatkozó elképzeléseinek. Az elvonulást vezető szerzetesek gyakran napirendet ajánlanak, amelyet a résztvevőknek természetesen be kell tartaniuk, és meditációs utasításokat adnak, melyhez a résztvevőknek tartaniuk kell magukat.



Mit vigyünk az elvonulásra?


Kényelmes és az évszaknak megfelelő ruházatot, papucsot a benti, terepre jó cipőt az esetleges kinti gyakorláshoz. Ha van, esőkabátot. Szivacsot és hálózsákot az alváshoz. Piperecikkek közül csak a legszükségesebbet, mosakodáshoz elsősorban szappant, száraz vagy érzékeny bőrre nem túl illatos krémet, az illatszereket lehetőleg mellőzzük. Törülközőt, WC-papírt, papír zsebkendőt. Felajánlásképpen gyertyát, mécsest, füstölőt, reggelihez teát, kávét. Kullancs- és szúnyogriasztót, csipeszt. Esetleg takarót, megszokott ülőpárnát, ha valakinek nehezére esik az ülés. Ha valaki szívesen alszik a szabadban, sátrat, elemlámpát. A reggelit és a délutáni teát magunknak készítjük, az ebédet kapjuk. 

Hogyan ajánljunk ételt a szerzeteseknek? 

Ha kevés szerzetesről van szó, célszerű egy-egy tálcát előkészíteni, és arra tenni a felajánlott ételeket és italokat, majd a tálcát felajánlani a szerzeteseknek. Ilyenkor a hagyomány szerint a felajánló letérdel a szerzetes előtt a tálcával, melyet két kezével felé nyújt, majd amikor az elveszi, háromszor leborul, majd hátrálva távozik. Ha a szerzeteseknek tálaló asztalon ajánlunk föl különféle ételeket, akkor minden egyes tálat föl kell emelni, és a fogadó szerzetes kezébe adni, vagy a fogadó kendőjére tenni. Amikor átvette, az edényt el kell engedni, és nem szabad többé hozzányúlni (például hogy levegyük a födőt vagy beletegyünk egy kanalat), mert az olyan, mintha visszavettük volna, tehát újra föl kell ajánlani. Ha közvetlenül az alamizsnás csészébe tesszük az ételt, akkor csak bele kell ejtenünk a csészébe. Ne felejtsük el, hogy a  délkelet-ázsiai szerzetesek alamizsnás csészéje nem azért nagy, mert igen falánkak, hanem azért, mert egyes kellékeiket, elsősorban a felsőruhát, az alamizsnás csészéjükbe zárva vitték vándorláskor, hogy a dzsungelben ne sértsék föl vagy szaggassák szét az ágak.

Milyen ételeket ajánljunk a szerzeteseknek? 

Túlzottan leveses dolgokat általában ne, hiszen ez a csészébe kerülve minden további élelemmel összekeveredik. Az étel legyen akkora darabokra vágva, hogy az étkezéshez általában használt egyetlen kanállal könnyű legyen fogyasztani, ne kelljen nyiszálni, a legtöbb szerzetesnek nincs kése. A sütemények, tésztafélék legyenek akkorára vágva, hogy könnyű legyen levenni a tálról. Egyes nagyobb magvas gyümölcsöket "elérhetővé kell tenni" azzal, hogy a gyümölcsöt egy késsel megszúrjuk, azaz szimbolikusan halottá kell nyilvánítani. Ilyenkor a szerzetes azt mondja: kappijam karóhi, azaz tedd elérhetővé. A világi azt válaszolja, miután megszúrta a gyümölcsöt: kappijam bhanté, azaz elérhető, tiszteletreméltó. A szerzetesek többsége inkább a vegetáriánus étrend mellett marad, ha lehet.

Mi történik, miután a szerzetesek elfogadták az ételt?

Ezután a szerzetesek helyet foglalnak, rövid meditációt tartanak az étel fölött, eléneklik a köszönő verseket (anumódaná), és visszaajánlják a megmaradt ételt a világiaknak. Az elvonulás résztvevői ugyancsak egy tányért használnak az étkezéshez, és akárcsak a szerzetesek, egyszer vesznek a fölkínált ételből és azt elfogyasztják.


2012. jún. 7.

Arya Astangika Marga

Helyes éberség


Helyes erőfeszítés


Helyes szemlélet


Helyes cselekvés



Helyes szándék


Helyes életmód



Helyes beszéd


Helyes elmélyedés




*


*


*


*


*


*


*


*


*


*


*



*



2012. máj. 7.

Nem szörnyű, hogy az embernek minden kívánsága teljesül?

 
Fotó: szerző ismeretlen



A kép nagy méretben is letölthető ITT.

Éberségemet azért szeretném, amennyire csak lehet, fokozni és soha nem elveszteni, hogy a halál pillanatában a lélek kiteljesedését egész nagyszerűségében át tudjam élni.

Régebben évenkint legalább egyszer, ha csak néhány hétre is, el kellett vonulnom. A külső körülmények mesterséges harmonizálásával ilyenkor sikerült azt a görög nyugalmat megteremtenem, amelynek felületén a békés derű félelmetes varázsa csillogott és az alatta levő vulkáni dübörgés nem ütött át. Csak ilyenkor tudtam, hol vagyok és mit csinálok. Az életet nem lehet megszokni. Bosszúsan és csodálkozva undorodom azoktól, akik még gyermekkorukban sem érezték soha, hogy az élet olyan megszokhatatlan, mint a bor, a nő, vagy az Isten. Kábítószert nem használtam. Ezért szenvedélyesen kellett élnem, ahogy az ember meztelen istennőt szeret. Ha pedig külső elragadtatásoktól nem óvakodtam eléggé, nem a kifulladás veszélye fenyegetett, hanem olyan tűz, amelyen átjutni súlyos égési sebek nélkül nem lehetett.

Az az illúzióm, hogy biztosan határolt világban élek, régen megszűnt. A valóság mágikus és az ember akaratának legkisebb mozdulatára is enged. Nem szörnyű, hogy az embernek minden kívánsága teljesül? Az óceán közepén voltam. És megszűnt hülye reménykedésem abban, hogy a halál megsemmisülés.

A megnyugvásra sok évig nem volt alkalom. Nem lehetett mérleget készíteni. Futni kellett, futni, úgy látszik, végkimerülésig.

Most mégis eljött az idő. Sajátságos alakban érkezett: mint mérsékelt, forrásvízszerűen hűvös érdeklődés, elfogultság nélkül, történeti kíváncsiság, hogy kicsodák is voltak ennek az életnek elődei. Elődöknek láttam őket és apáknak, letörlesztett inkarnációknak, idő előtt elhalt önmagamnak alakjait, idegeneket, akik iránt már bizalmatlan voltam.

A szüntelen halál atmoszférájában hét év telt el. Fölöttem olyan fenyegetéssel, hogy rémületemben évszázadokat tettem meg hetek alatt és milliókat egy év alatt. Végül az összeroppanás következett.

A halál nem nyúlt értem s ezért itt vagyok. Amióta az élet megszokhatatlan idegenszerűsége bennem tudatossá lett, még gondtalanabb lettem, hiszen olyan időbe kerültem, amelyet egyáltalában nem éreztem a magaménak. Eredetileg ez már nem járt nekem. Már csak úgy van itt, mint még egy fogás az ebéd után, amely az étlapon nem szerepelt. Még sokkal kevésbé járandóság, mint azelőtt volt, amikor néha mégis megtörtént, hogy követeléseim voltak és igényeket támasztottam. E pillanattól életem mágikus mirákulumszerűsége soha nem szűnt meg. Az élet nem magától értetődik. Azért, mert mint a régiek mondták, az életet nem a természetesség jellemzi, hanem a varázs. Élni annyi, mint megrázva lenni, annyi, mint önkívületben lenni, megrendülve lenni, mint a gyökerekkel kitépve lenni, mint kínlódni és őrjöngeni a meglepetéstől és a csodálkozástól, a fájdalomtól és a zavartól, a borzalomtól és az örömtől, a meghittségtől és a félelemtől, a szenvedéstől és a gyönyörűségtől. Az életnél nincs természetellenesebb. Az élet kegyelem. És ezt most tudtam meg, amikor tényleg az lett. Irgalomból vagyok itt, csaknem véletlen és kinyomozhatatlan tünemény.

A körülmények most önmaguktól leegyszerűsödtek. Nem kellett azokat mesterségesen harmonizálni. Egyszerűek lettek, mint a szent vagy a bolond élete, aki a koldulást választja. Minden földi javamat elvesztettem éspedig olyan sokat, hogy pótlására gondolni sem lehetett. Lemondtam. E sannyasin-exisztencia végre teljesen levegőhöz juttatott. Már semmi sem zavar abban, hogy istennőmmel olyan szenvedélyes szerelemben éljek, amilyenben csak tudok. Hozzájárult a csaknem észvesztő egészség s ez annál nagyobb lett, minél mélyebb a mámor.

Ebben az időben gondoltam először arra, mit jelent az, ha az ember készületlenül hal meg. Amortizált inkarnációimmal különös viszonyba kerültem. Azokban nem sikerült volna meghalni. Legfeljebb meghaltak volna helyettem s engem csávában hagynak. Most a helyzet más. A régi alakokon keresztül láttam, de ezzel az újjal sem vagyok bizalmas.

A halál közelségétől átizzott enthuziazmus az, amit éberségnek szeretnék nevezni. Nem odaragadni semmihez, ami mellékes és fölösleges, főként semmihez, ami birtok és tulajdon, ami érdem és erény, fensőbbrendűség és kiválóság, alkalom és ok a kevélységre és hiúságra, semmi többlettudás és fontoskodás és koravénség, semmiféle titkos raktár és rejtekhely, dugdosott kincsek, takarékkönyv, életbiztosítás és élelmiszerraktár. Az embernek minél többje van, annál szegényebb. A sannyasinnak mámorán kívül semmije sincs. Ez most az utolsó arc. A legutolsó? Nem tudom. Az enthuziazmus, amellyel a küszöbön át lehet lépni s a lélek kiteljesedését egész nagyszerűségében át lehet élni.

(Hamvas Béla: Apokalyptikus monológ - a Titkos jegyzőkönyvből)

2012. máj. 6.

Nem adnál-e belőle?

Fotó: P. Z.


Elástam kertemben az összes gondot, amit összegyűjtöttem. 
Mikor az április visszatért, s jött a tavasz, hogy a földdel nászt üljön, szép virágok nőttek a kertemben, minden másnál különbek. 
És eljöttek a szomszédok, hogy megnézzék, és így szóltak hozzám: 
Majd ha itt lesz újra az ősz, a vetés ideje, nem adnál-e nekünk a virágok magvaiból, hogy a mi kertünkben is nőjenek?


(Kahlil Gibran: Homok és tajték - részlet)

2012. máj. 5.

Elég lesz

Fotók: P. Z.

Egy róka napkeltekor megpillantotta saját árnyékát, s így szólt: 
"Ma délben egy tevét akarok megenni." 
Egész délelőtt teve után kutatott. Délben ismét ránézett az árnyékára, s így szólt: 
"Egy egér is elég lesz."

(Kahlil Gibran: Homok és tajték - részlet)

2012. ápr. 8.

Isten nem egyedül van ott kint



"Miért akarod megváltani a világot? Nem elég neked a saját bűneid terhe? Micsoda beképzeltség azt hinni, hogy megmentheted a világot? A világot nem is kell megmenteni. Mentsd meg magad!"

Krisztus utolsó megkísértése (The Last Temptation of Christ) színes, magyarul beszélő, amerikai filmdráma, 158 perc, 1988.
rendező: Martin Scorsese
író: Nikos Kazantzakis
forgatókönyvíró: Paul Schrader
zeneszerző: Peter Gabriel
operatőr: Michael Ballhaus
vágó: Thelma Schoonmaker

szereplő(k): 
Willem Dafoe (Jézus)
Barbara Hershey (Mária Magdolna)
Harvey Keitel (Júdás)
Harry Dean Stanton (Saul)
Verna Bloom (Mária, Jézus anyja)
Paul Greco (Zealot)
Leo Burmester (Nathaniel)
Steve Shill (Centurian)
David Bowie (Pontius Pilatus)
Irvin Kershner (Zebedee)


 

Krisztus élete elevenedik meg. Isten őt választotta ki a feladatra, hogy üzenetét eljuttassa az emberekhez. Az igazi dilemma a Golgotán, a kereszten kezdődik, amikor a Sátán utoljára kísérti meg Jézust az emberi élet kínálta kényelemmel és örömökkel. Ha a kereszthalál helyett megtagadja Istent, megszabadul a szenvedéseitől. A testi szenvedések közepette, a halál árnyékában Jézus elképzeli, mi történne, ha engedne a gonosz csábításának és az isteni helyett az emberi sorsot választaná. (port.hu)

A teljes film megnézhető INNEN kezdődően, több részletben.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...