Így hallottam.
Egy alkalommal a Magasztos Szávatthi mellett, a
Dzsétavana-ligetben, Anáthapindika kertjében tartózkodott. Ekkor a
tiszteletreméltó Málunkjáputtának magános elmélkedése során ilyen
kétségei támadtak:
- Vannak olyan tanítások, amelyeket a Magasztos nem
fejtett ki, elkerült, mellőzött, mint ezeket:
"A világ örökkévaló", vagy
"A világ nem örökkévaló", vagy "A világ véges", vagy "A világ
végtelen", vagy "A lélek azonos a testtel", vagy "Más a lélek és más a
test", vagy "A Beérkezett létezni fog a halál után", vagy "A Beérkezett
nem fog létezni a halál után", vagy "A Beérkezett létezni is fog, nem is
a halál után", vagy "A Beérkezett sem létezni, sem nem létezni nem fog a
halál után". Mindezt nem fejtette ki nekem a Magasztos, és én nem
tartom helyesnek, nem tartom jónak, hogy mindezt nem fejtette ki nekem a
Magasztos. Felkeresem a Magasztost, és kérdést intézek hozzá ebben az
ügyben. Ha a Magasztos kifejti, hogy a világ örökkévaló, vagy a világ
nem örökkévaló, hogy a világ véges, vagy a világ végtelen, hogy a lélek
azonos a testtel, vagy más a lélek és más a test, hogy a Beérkezett
létezni fog a halál után, vagy a Beérkezett nem fog létezni a halál
után, hogy a Beérkezett létezni is fog, nem is a halál után, vagy a
Beérkezett sem létezni, sem nem létezni nem fog a halál után, akkor a
Magasztosnál maradok szerzetesként. Ha a Magasztos nem fejti ki, hogy a
világ örökkévaló, vagy a világ nem örökkévaló [...stb.], akkor szakítok tanításai követésével, és visszatérek a világi életbe.
Amikor beesteledett, és a tiszteletreméltó
Málunkjáputta befejezte elmélkedését, felállt ültéből, és felkereste a
Magasztost. Odaérve, köszöntötte a Magasztost, és leült előtte. Előtte
ülve, így szólt a Magasztoshoz a tiszteletreméltó Málunkjáputta:
- Uram, magános elmélkedésem során ilyen kétségeim
támadtak: Vannak olyan tanítások, amelyeket a Magasztos nem fejtett ki,
elkerült, mellőzött, mint ezeket: "A világ örökkévaló" [...stb.]. Ha a Magasztos kifejti, hogy a világ örökkévaló [...stb.], akkor a Magasztosnál maradok szerzetesként. Ha a Magasztos nem fejti ki, hogy a világ örökkévaló [...stb.],
akkor szakítok tanításai követésével, és visszatérek a világi életbe.
Ha a Magasztos tudja, hogy a világ örökkévaló, fejtse ki nekem a
Magasztos, hogy a világ örökkévaló. Ha a Magasztos tudja, hogy a világ
nem örökkévaló, fejtse ki nekem a Magasztos, hogy a világ nem
örökkévaló. Ha viszont a Magasztos nem tudja, hogy a világ örökkévaló
vagy nem örökkévaló, akkor úgy illik, hogy aki nem tudja és nem látja,
mondja meg őszintén: "Nem tudom, nem látom". [...stb.]
- Málunkjáputta! Mondtam-e neked valaha is: "Jöjj,
Málunkjáputta, maradj nálam szerzetesként, és én kifejtem neked, hogy a
világ örökkévaló vagy nem örökkévaló, hogy a világ végtelen vagy véges,
hogy a lélek azonos a testtel, vagy más a lélek és más a test, hogy a
Beérkezett létezni fog a halál után, vagy nem fog létezni, hogy a
Beérkezett létezni is fog, nem is a halál után, hogy a Beérkezett sem
létezni, sem nem létezni nem fog a halál után"?
- Semmiképpen sem, uram.
- Vagy te mondtad-e nekem valaha is: "Uram, a
Magasztosnál maradok szerzetesként, de a Magasztos fejtse ki nekem, hogy
a világ örökkévaló vagy nem örökkévaló [...stb.]"?
- Semmiképpen sem, uram.
- Szóval, Málunkjáputta, én sem mondtam neked: "Jöjj,
Málunkjáputta, maradj nálam szerzetesként, és én kifejtem neked, hogy a
világ örökkévaló vagy nem örökkévaló [...]", te sem mondtad nekem:
"Uram, a Magasztosnál maradok szerzetesként, de a Magasztos fejtse ki
nekem, hogy a világ örökkévaló vagy nem örökkévaló [...]". Ha pedig ez
így van, ki vagy te, önhitt ember, és ki ellen emelsz panaszt? Hiszen,
Málunkjáputta, ha valaki így beszélne: "Addig nem maradok a Magasztosnál
szerzetesként, amíg a Magasztos ki nem fejti nekem, hogy a világ
örökkévaló vagy nem örökkévaló [...]", annak a Magasztos nem győzné
mindezt kifejteni, mielőtt az illető élete lejárna.
Olyan ez, Málunkjáputta, mint hogyha valakit méreggel
vastagon bekent nyílvessző sebezne meg, s barátai és ismerősei, rokonai
és hozzátartozói sebekhez értő orvost hívatnának, ő azonban így kezdene
beszélni: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom, ki
volt az az ember, aki meglőtt: nemes volt-e, pap volt-e, közrendű
volt-e, szolga volt-e?" Továbbá így beszélne: "Addig nem engedem ezt a
nyilat kihúzni, amíg nem tudom, ki volt az az ember, aki meglőtt: mi a
neve, milyen nemzetségből származik?" Továbbá így beszélne: "Addig nem
engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom, ki volt az az ember, aki
meglőtt: magas, alacsony, vagy középtermetű?" Továbbá így beszélne:
"Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom, ki volt az az
ember, aki meglőtt: fekete, barna, vagy világos bőrű?" Továbbá így
beszélne: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom, ki
volt az az ember, aki meglőtt: melyik faluban, városban vagy településen
lakik?" Továbbá így beszélne: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni,
amíg nem tudom, milyen volt az az íj, amelyből meglőttek: egyenes vagy
görbe?" Továbbá így beszélne: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni,
amíg nem tudom, miből volt az az íjhúr, amelyről meglőttek: liánból,
kákából, ínból, kenderből, háncsból készült-e?" Továbbá így beszélne:
"Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom, miből volt az a
nyílvessző, amellyel meglőttek: nádból, vagy vesszőből?" Továbbá így
beszélne: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom,
milyen volt a nyílvessző, amellyel meglőttek: keselyűtollal,
kócsagtollal, ölyvtollal, pávatollal, kakastollal volt-e feltollazva?"
Továbbá így beszélne: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem
tudom, milyen állat inával volt körültekerve a nyílvessző vége, amellyel
meglőttek: ökör, vagy bivaly, vagy őz, vagy majomínnal?" Továbbá így
beszélne: "Addig nem engedem ezt a nyilat kihúzni, amíg nem tudom,
milyen volt a nyílhegy, amellyel meglőttek: hegyes, vagy éles, vagy
horgas, vagy kampós, vagy borjúfog alakú, vagy levél alakú?" Az illető
nem győzné mindezt megtudakolni, mielőtt élete lejárna. Ugyanígy,
Málunkjáputta, aki így beszélne: "Addig nem maradok a Magasztosnál
szerzetesként, amíg a Magasztos ki nem fejti nekem, hogy a világ
örökkévaló vagy nem örökkévaló [...]", annak a Magasztos nem győzne
mindent kifejteni, mielőtt az illető élete lejárna.
"Ha fennáll az a tétel, hogy a világ örökkévaló,
akkor van értelme az önmegtartóztatásnak" - ez így nem mondható,
Málunkjáputta. "Ha fennáll az a tétel, hogy a világ nem örökkévaló,
akkor van értelme az önmegtartóztatásnak" - ez sem mondható így,
Málunkjáputta. Akár az a tétel áll fenn, hogy a világ örökkévaló, akár
az a tétel áll fenn, hogy a világ nem örökkévaló, egy bizonyos: van
születés, van öregség, van halál, van szomorúság, fájdalom, szenvedés,
bánat, gyötrelem, és én csak azt hirdetem, hogy mindezeknek már ebben az
életben végét lehet vetni.
"Ha fennáll az a tétel, hogy a világ véges (~ hogy a
lélek azonos a testtel, ~ a Beérkezett létezni fog a halál után, ~ a
Beérkezett létezni is fog, nem is a halál után), akkor van értelme az
önmegtartóztatásnak" - ez így nem mondható, Málunkjáputta. "Ha fennáll
az a tétel, hogy a világ végtelen (~ hogy más a lélek és más a test, ~ a
Beérkezett nem fog létezni a halál után, ~ a Beérkezett sem létezni,
sem nem létezni nem fog a halál után), akkor van értelme az
önmegtartóztatásnak" - ez sem mondható így, Málunkjáputta. Akár az a
tétel áll fenn, hogy a világ véges, akár az a tétel áll fenn, hogy a
világ végtelen [...stb.], egy bizonyos: van születés, van
öregség, van halál, van szomorúság, fájdalom, szenvedés, bánat,
gyötrelem, és én csak azt hirdetem, hogy mindezeknek már ebben az
életben végét lehet vetni.
Ezért, Málunkjáputta, ha valamiről nem beszéltem,
vegyétek tudomásul, hogy nem fejtettem ki; ha valamiről beszéltem,
vegyétek tudomásul, hogy kifejtettem. És miről nem beszéltem,
Málunkjáputta? Nem mondtam azt, hogy a világ örökkévaló. Nem mondtam
azt, hogy a világ nem örökkévaló. Nem mondtam azt, hogy a világ véges.
Nem mondtam azt, hogy a világ végtelen [...stb.]. Miért nem
beszéltem mindezekről, Málunkjáputta? Azért, mert mindebből nem
származik haszon, nem tartozik az önmegtartóztatás lényegéhez, nem vezet
lemondáshoz, vágytalansághoz, önuralomhoz, megnyugváshoz,
felismeréshez, megvilágosodáshoz, kialváshoz (nirvánához); ezért nem beszéltem minderről, Málunkjáputta.
És miről beszéltem, Málunkjáputta? Megmondtam: ez a
szenvedés oka. Megmondtam: ez a szenvedés megszüntetése. Megmondtam: ez a
szenvedés megszüntetéséhez vezető út. Miért beszéltem mindezekről,
Málunkjáputta? Mert mindebből haszon származik, mert elősegíti az
önmegtartóztatást, mert lemondáshoz, vágytalansághoz, önuralomhoz,
megnyugváshoz, felismeréshez, megvilágosodáshoz, kialváshoz vezet; ezért
beszéltem minderről, Málunkjáputta.
Ezért, Málunkjáputta, ha valamiről nem beszéltem,
vegyétek tudomásul, hogy nem fejtettem ki; ha valamiről beszéltem,
vegyétek tudomásul, hogy kifejtettem.
Így beszélt a Magasztos. A tiszteletreméltó Málunkjáputta örömmel és elégedetten hallgatta a Magasztos szavait.
(Forrás: Málunkjáputta szutta)
2 megjegyzés:
Kedves Zoltán, aláírtam a petíciót a facebook oldaladon, és kiteszem a blogra is, mert nem értek sajnos a facebokkhoz... :(
A másik videót is kölcsönveszem, ha nem baj, a földönkívüliset. Persze régóta tudjuk már hogy így van, de ez a film nagyon jól összeállított, korrekt.
Köszönöm szépen!
Csak nyugodtan! Nem az enyém egyik sem, én is csak megosztottam.
Megjegyzés küldése