Fotók: P. Z. |
Üldögélő így szólt Rózsapalásthoz:
- Az államok fölött rendetlenség lett úrrá. A dolgok annyira
bonyolódtak, hogy a bennfentesek tudása csődöt mondott. Mit kellene
tenni?
- A régiek azt mondták, hogy a hatalmat ilyenkor egy parasztra kell
bízni; a régebbiek azt mondták, hogy egy vademberre; a még régebbiek
azt, hogy egy asszonyra.
- És mit mondasz te?
- Tekintet nélkül arra, hogy az államokban a rendetlenség, vagy a rend az úr, a hatalmat egy ötéves gyerekre bíznám.
- Miért nem vállalod magad?
- Mert még különbséget tudok tenni a jó és a rossz között; mert az
embereket hasznuk, és nem arcuk szerint ítélem meg; mert kezem már a
munkához szokott és elfelejtettem játszani; mert azt hiszem, hogy jó
király lennék, ha az embereket boldoggá akarnám tenni; végül pedig, mert
már tapasztalt vagyok.
- Öreg vagy és bölcs. De mondd, ha már tudsz, nem vagy-e tudatlan? Ha
bűnös, ártatlan? Ha nem cselekszel, nem nyerted-e vissza a
tevékenységhez való erőt? Ha már megértél, nem vagy-e újra gyermek?
- A mai embert a végzet elérte. Az államok fölött rendetlenség lett
úrrá, s a dolgok már annyira bonyolódtak, hogy a bennfentesek tudása
csődöt mondott. Hogyan történhetett? Azt hitték, hogy a kis
rendetlenséget a kis tudású ember szünteti meg, a nagy rendetlenséget a
nagy tudású, az igen nagy rendetlenséget az igen nagy tudású. Reálisnak
hívták azt az embert, aki ravasz volt és elvetemült. Ebben az emberben,
mint a régi mondás szól, egyesült egy angyal tudása és egy ördög
tapasztalata. Gondolata mögött hátsó gondolat van, hitében
rosszhiszeműség. Senkiben sem bízik, minden szóban kételkedik. S amikor
már tele van hátsó gondolattal, rosszhiszeműséggel, bizalmatlansággal és
kételkedéssel, mert mindenkiről feltételezi, hogy hazug és tolvaj és hiú
és szívtelen, akkor azt hiszi, hogy a világot tökéletesen és
kívül-belül megismerte. Meg van győződve arról, hogy a kapzsi szerez
vagyont, és komisznak kell lenni annak, aki tekintélyt kapott. Nos,
szedd össze mindazt, amit mondtam: ravasz és elvetemült, rosszhiszemű és
bizalmatlan, kételkedő, és tele van hátsó gondolattal, mondd, milyen az
ilyen embernek a világ? Egy sereg pimasz és nyegle gazfickó marakodása a
hatalomért, a vagyonért és az élvezetekért. Ez az az ember, akinek
nincsenek illúziói, s amikor valaki azt mondja: nemes, hunyorgatva
válaszol: én tudom. Ő az, akit az élet megtanított. Ő az, aki az iskolát
kijárta. Megtanulta azt, ami közönséges és aljas és alattomos. Fontos,
hogy túltegyen a csalókon és a sikkasztókon és a hazugokon és az
útonállókon és a terroristákon. S amikor az első nemzedéken túltett,
olyan gyermeket nevelt, aki rajta is túltett. A következő nemzedék ezen
is túltett, és az erre következő még ezen is.
Végül a gazdagságban,
piszokban, rondaságban és erőszakban mindenki olyan tapasztalt lett,
hogy egymás eszén már nem tudtak túljárni, egymást nem tudták becsapni,
és nem tudták egymást hátulról leszúrni. Most már egymásnak egyetlen
szavát sem hitték el, egymásról csak ordenáré erőszakot feltételeztek,
semmi mást. Az győz, hitték, aki nagyobb gazfickó, és elkövetkezett az
idő, amikor mindenki egyforma gazfickó lett. Így aztán az államok fölött
úrrá lett a rendetlenség, és már a bennfentesek tudása is csődöt
mondott. Mindenki olyan reális lett, hogy semmit sem hitt el. Íme az
ártatlanságát vesztett, bukott emberiség, amely azt hiszi, hogy a benne
levő romlottság értelem. Ezért mondják a régiek, hogy a hatalmat
ilyenkor egy parasztra kell bízni, mert a paraszt még nem romlott; ezért
mondják, hogy a hatalmat egy vademberre kell bízni, mert a vadember
ártatlan; ezért mondják a még régebbiek, hogy a hatalmat egy asszonyra
kell bízni, mert az asszony tapasztalatlan.
A világot ismét a
romlatlanra, az ártatlanra és a tapasztalatlanra kell bízni. S ezért
mondom én, hogy az uralmat egy ötéves gyermekre kell bízni, mert a
gyermek nem reális. A gyermek nem korlátolt, nincsenek elvei, nem tud se
jóról, se rosszról, csak nevet és játszik. A játék pedig a legnagyobb
misztérium: ez a szellem gyöngédsége. A gyermeknek van szíve és nincs
előítélete, nem ismeri a hatalmi viszonyokat, és az uralmat hamarabb
unná meg, semhogy megbukna. Milyen megkönnyebbülés! A realitásban
meghülyült szív után végre valaki, akinek nincs tapasztalata, hanem
kedélye, akinek nem az élvezet a fontos, hanem az öröm, nem a hatalom,
hanem az igazság, nem a vagyon, hanem a szépség. Láttál már gyermeket a
homokban ülni és játszani? Nincs nála komolyabb lény. Több: nincs
szakszerűbb. Amit tesz, azt jószívvel és odaadással teszi. Isten elemi
alkotó szenvedélye még frissen él benne. Ha Isten reális lett volna,
csak gyárat, bankot, hivatalt, tudományt teremtett volna, de sohasem:
virágot, szép lányt és verseket. De hála legyen neki, Isten nem reális. A
gyár, a bank, a hivatal, a tudomány nem egyéb, mint az elbukott
emberiség alkotása, mert elvesztette, és nem érti a virágot, a szép
leányt, az éneket és a verset. Nem hiszem, hogy Isten okos: ellenben
tudom, hogy Istennek van szíve, hogy harmatos és üde és kedves, mint a
gyermek. Isten játékai vagyunk, és az van hozzá legközelebb, aki
játszik. Mi lenne, ha neki is előítéletei lennének? Ha korlátolt lenne
és elfogult? Ha ravasz lenne és rosszhiszemű és gyanakvó és bizalmatlan,
és hátsó gondolatai lennének? Mi lenne, ha reális lenne? Gyermekkirályt
választanék, és hozzá küldeném a bölcseket, a katonákat és a
minisztereket, hogy tanuljanak tőle, nem tapasztalatot, hanem, hogyan
kell a dolgokat komolyan venni. Különbséget tenni jó és rossz között?
Nem. Örülni annak, ami van. Hasznot várni? Nem. Szépet csinálni.
Dolgozni? Nem. Játszani. Boldoggá tenni az embereket? Nem. Szeretni
őket. Tapasztaltnak lenni? Nem. Tapasztalatlannak maradni, és
ártatlannak, irreálisnak és elfogulatlannak, gyengédnek és romlatlannak.
Megőrizni az emberinél magasabb égi realitást: azt, amelyik nem itt
tesz bennünket otthonossá, hanem ott, ahol még a gyermek él.
- Hol?
- Ahonnan jöttünk és ahová megyünk.
(Hamvas Béla: Paidokratia)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése