2010. okt. 17.

Hogyan kell tanítani?

Egy fa alatt ül a Mester és a tanítványa.
A Mester tizenhét éves.
A tanítványa hetvenéves.
A Mester tanítása abból áll, hogy hallgat.
A tanítvány hallgatja a Mester hallgatását, és minden kétsége eloszlik.

(Popper Péter: Belső utakon - Az önmagába térő ösvény - részlet)



"Szóval Dhirendránál nagyokat hallgattunk.
Körülbelül két óra alatt ez történt:

Csend.

Dhirendra: Honnét jött?
Én: Magyarországból.
Dhirendra: Hideg, vagy meleg ország? Látva, hogy értelmetlenül nézek. Milyen ott a tél?
Én: Van hó is meg jég is.
Dhirendra: Akkor hideg ország.

Csend

Dhirendra: Mi a helyzet a vallással az ön hazájában?
Én: Hát... vannak katolikusok... reformátusok... zsidók...
Dhirendra: Akkor ön nem tudja mi a vallás.

Csend

Dhirendra: Vallás az, hogy mit csinál az ember, amikor egyedül van.
Én: Ja? Hát kinyitja a televíziót, a rádiót, feltesz egy lemezt vagy egy jó kazettát a magnóra.

Csend

Dhirendra: Mit gondol ön az istenség megtestesüléseiről? De ne azt mondja, amit erről olvasott, hanem azt, mit gondol.
Én: Némi töprengés után. Hát, ha létezik isten, és ha megtestesült, akkor azt gondolom, hogy bűntudatból testesült meg.
Dhirendra: Hogy érti ezt?
Én: A teremtés miatt érzett bűntudatából. Ha van egy téren és időn kívüli lény, végtelen és örök, és ez létrehoz teremtményeket, akiknek meg kell öregedniük, tönkre kell menniük, meg kell halniuk - ennél gonoszabb dolgot nehezen tudok elképzelni. Talán bűntudatból időnként ő is végigéli a teremtményeinek a sorsát.

Csend

Dhirendra: Rendben van. Tanítani fogjuk.

Tapsol.

Bejön három jógi, meghajolnak, és leülnek egy gyékényre. Nézem őket. Kettő nagyon tetszik. Soványak, égő szeműek, aszkéták. De a harmadik egy pufók malac. Hosszú haja, szakálla hájas testére omlik. Nekem egy jógaszerzetes ne legyen kövér!
Dhirendra: Hirtelen rámutat a kövérre. Ő lesz a guruja!

A szerzetesek meghajolnak és kimennek. Én is szedelőzködöm, mert látom, hogy vége az első találkozásnak.

Dhirendra: Tudja, hogy miért őt választottam?
Én: Nem.
Dhirendra: Mert láttam, hogy ellenszenves önnek. Tanuljon alázatot!"

(Popper Péter: Belső utakon - Az önmagába térő ösvény - részlet)

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...