2011. nov. 16.

Mindenre egyenlő módon tekint

Részletek a Srí Ramana Maharsi: Oltalmazó útmutatás című könyvből (válogatás)

- A Teozófiai Társaságban (többek között) azzal a céllal meditálnak, hogy mestereket találjanak, akik majd aztán vezetik őket.
- A mester belül van; a meditáció arra szolgál, hogy eltávolítsa azt a tévképzetet, miszerint ő csak külső lehet. Ha a mester egy másik ember, akire ön vár, akkor (előbb-utóbb) el is kell tűnnie. S mi haszna lehetne egy ilyen tűnékeny lénynek? De mihelyt úgy véli, hogy ön különálló (individuum), vagy azonosítja magát testével, szüksége lesz külső mesterre is, és ő is úgy fog megjelenni, mint akinek teste van. Ha többé már nem azonosítja magát helytelenül testével, rá fog jönni, hogy a mester nem más, mint Önmaga.

- Mik a valódi tanító (szadguru) ismertetőjegyei?
- Megállapodott önmagában; mindenre egyenlő módon tekint; rendíthetetlen bátorsággal rendelkezik mindenkor, mindenhol és minden körülmények között.

- Hogyan találhatok rá saját gurumra?
- Intenzív meditáció révén.

- Mik a jelei a guru kegyelmének?
- Túl van a szavakon és a gondolatokon.

- Ha ez így van, miként állítható az, hogy a tanítvány a guru kegyelme révén ismeri fel valódi rangját?
- Úgy van ez, mint az elefánttal, amely álmában oroszlánt látva felébred. Ahogy az elefánt az oroszlán puszta megpillantásától felébred, úgy a guru kegyelmének jótékony hatására a tanítvány is a tudatlanság álmából a valódi tudás éberségére eszmél.

- Hogyan érhette el néhány nagy ember (mahátma) a megismerést guru nélkül?
- Néhány érett személyiségnek az Úr a megismerés formátlan fényeként ragyog fel, és az igazság tudatosságában részesíti őket.

- Mi a jelentősége a guru kegyelmének a megszabadulás szempontjából?
- A megszabadulás nem valahol önön kívül megy végbe: kizárólag belső természetű. Ha az ember nagyon vágyik a megszabadulásra, a belső guru az Önvalóba vonzza, a külső guru pedig az Önvaló irányába taszítja őt. Ez a guru kegyelme.

- Segítségünkre tud lenni Srí Bhagaván abban, hogy felismerjük az igazságot?
- A segítség mindig jelen van.

- Akkor nem lenne szükség arra, hogy kérdéseket tegyünk föl. Én nem tapasztalom ezt az örökké jelenlévő segítséget...
- Gyakorolja a lemondást, akkor rá fog találni.

- Én mindig az ön lábánál ülök. Hajlandó Bhagaván adni nekem valamilyen upadésát (tanítást), amit követhetek? Máskülönben hogyan számíthatnék segítségre, miközben innen hatszáz mérföldre élek?
- A szadguru (a valódi guru) belül van.

- Éppen ezért van szükségem a szadguru vezetésére, hogy ezt megértsem.
- A szadguru belül van.

- De én egy látható gurut akarok!
- Ez a látható guru mondja azt, hogy ő belül van.






- Hogyan tudhatja meg az ember, hogy egy bizonyos individuum megfelelő lenne-e (számára) gurunak?
- Elméjének az ő jelenlétében tapasztalható békéje, valamint az iránta érzett tisztelet révén.

- Ha a guru történetesen inkompetensnek bizonyulna, mi lenne a sorsa a tanítványnak, akinek fenntartás nélküli hite volt benne?
- Mindegyik tanítvánnyal az történne, amit megérdemelne.

- Szívemről, lelkemről lemondtam. Szívem legjobb bírája magam vagyok. Mégsem érzem a kegyelmet.
- Ha lemondott volna, a kérdés nem merült volna fel.

- Lemondtam - a kérdés mégis felmerült.
- A kegyelem állandó. Az ön ítélete változékony. Mi másban lehetne a hiba (mint az ön ítéletében)?!

- Szükség van-e az isteni kegyelemre a megvalósítás eléréséhez, vagy pusztán a komoly egyéni erőfeszítés is elvezethet abba az állapotba, amelyből nincs visszatérés az élet és a halál világába?
- Az isteni kegyelem lényeges a realizáció szempontjából. Ez vezeti az embert Isten felismeréséhez. De ilyen kegyelemhez csak a valódi törekvő vagy a jógi juthat hozzá. Ezt csak azok kapják meg, akik kemény és szünet nélküli küzdelmet folytatnak a szabadság felé vezető ösvényen.

- A távolság gyakorol-e valamilyen hatást a kegyelemre?
- Az idő és a tér bennünk van. Ön mindig Önmagában van. Hogyan lehetne a kegyelemre befolyással tér és idő?

- Azok, akik közelebb vannak a rádióhoz, jobban is hallják. Ön hindu, mi pedig amerikaiak vagyunk. Jelent ez valamilyen különbséget?
- Nem.

- Együttérez-e velünk Bhagaván, és hozzáférhetővé teszi-e számunkra a kegyelmet?
- Nyakig érő vízben vannak és mégis vízért kiáltanak. Amit mondanak, az éppen olyan, mintha az embert nyakig érő vízben szomjúság gyötörné. Vagy mintha egy hal szomjazna a vízben. Vagy mintha a víz szomjazna...

www.sriramanamaharshi.org
A Ramana Baráti Társaság honlapja

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...