2012. márc. 21.

Virágok völgye

Pan Nalin, Párizsban élő indiai filmrendező munkáit a magyar kritikusok nem szokták túlzottan szeretni. Előző nagyfilmjét, a világi élet körforgásába visszazuhanó, majd a két világ között őrlődő egykori buddhista szerzetes történetét, a Szamszárát még viszonylag kedvező visszhang fogadta itthon, a következő alkotását, a Virágok völgyét azonban többnyire keményen "lehúzták". Pedig az Alexandra David-Néel Fekete mágia, szerelmi mágia - avagy az ismeretlen Tibet című regénye nyomán készült film igenis szerethető.



Még azt is meg merem kockáztatni, hogy az újabb film bizonyos szempontból jobb, pontosabban: a "virágbeszéd" központba állításával (a film címe, az eutanáziát végző vállalat neve, a balesetet okozó autó felirata, valamint a tanítás konkrét említése) a buddhizmus legmélyebb szintjeinek értelmezésére is alkalmat teremt. Hogy ez a buddhista kultúrkörben nem túlzottan (vagy egyáltalán nem) járatos európai nézőnek nem sikerül, nem feltétlenül a film hibája. 
Pan Nalin mindkét filmjének kiindulási pontja ugyanaz: a vágy. Csakhogy míg Tashinak, a Szamszára főszereplőjének a normális, hétköznapi élet keretei között kell megvívnia a maga csatáit, addig Ushna (Mylene Jampanoi, aki egyesek szerint egy "Monica Bellucciba göngyölt Sophie Marceau") és Jalan (Milind Soman), a Virágok völgye szerelmespárja (akik állítólag a valóságban is egy párt alkotnak) természetfeletti képességek birtokába jut és vissza is él ezzel a lehetőséggel. Igaz, a film talán kicsit szentimentális, meseszerű, viszont kiválóak a színészek (nekem a kedvencem Yeti, az embervadász - Naseeruddin Shah), a rendező néhol egészen különleges hangulatot teremt (mint pl. a lenti metrós jelenetben) és a film filozófiai mélységei is szinte határtalanok: mindenki addig merül el benne, ameddig kedve tartja.


Az eredeti ajánló szerint: "A Himalája hegyei között egy rablóbanda garázdálkodik. Vezetőjük Jalan, akit emberei a halálba is követnének. A hosszú évek alatt összekovácsolódott csapat bomlásnak indul, amikor a gyönyörű Ushna feltűnik az életükben. A fiatal lány nem akar elmozdulni Jalan mellől, akit már azelőtt ismert álmaiból, mielőtt találkoztak volna. Ahogy kapcsolatuk egyre mélyebbé válik, úgy távolodik el Jalan régi társaitól. Ushna mellett megtapasztalja a szenvedélyes szerelem mindent elsöprő gyönyörét. Érzelmeik egyre veszélyesebb vizekre hajtják őket, hogy szerelmük örökké éljen, megkísértik a természetfölötti erőket. Halhatatlanság utáni vágyukkal magát a sorsot hívják ki maguk ellen."
Szóval, Virágok völgye: az európai és az ázsiai film különleges keveréke, klassz zene, jó szereplők, egy egzotikus utazás egy általunk kevésbé ismert világba, nem utolsó sorban pedig - nem kevés levonható tanulság sokat akaróknak. Vágyakról, szenvedélyről, uralomról, lemondásról, sorsról, következményekről. 
Ugye, milyen ismerős ez a játék?

P. Z.


A filmben - igaz, elég bizarr jelenetben - hangzik el a "felébredettek imája", amelyet egy korábbi posztban már idéztem, egy másik változatában a dalai láma életéről szóló Kundun című filmben is szerepel.

2 megjegyzés:

er írta...

Fellelkesültem, tegnap, blogod olvasván, és megnéztem a filmet (ami egyébként hónapok óta csücsül a háttértáramon, arra várva, hogy irányába változzak.) A Samsara régi élmény már, de annak idején az is nagy leckéket adott, én szerettem.
Ez a film meg hát, na, mégjobb. A mágiás részek teljesen elvarázsolnak, imádtam már a Milarepaban is ráismerni ezekre a technikákra. Az évem úgy kezdtem, hogy ezen az úton akarok fejlődni, mert aktuális, és sok helyütt rábukkanok, kikerülhetetlenül. Egyébként képeiben is gyönyörű a film, Ciryll Morin meg még mindig egy kisisten zene fronton. Annak ellenére, hogy nem tudtam azonosulni lélekben egyik főszereplővel sem - bennem nincs ilyen keresős vágyódós valami, ami volt vagy van, csak elmebeli, csinált, szokásrendszerek mentén, a huszadik századi kultúra által belémtáplálva létezett/ létezik - mégis nagyon jó töprengések forrása volt a film. Köszi a tippet, és a kedvcsinálót!

P. Z. írta...

Szeretem a Szamszárát én is, csak a végével nem vagyok kibékülve. De ha nem a filmre értem és kis betűvel írom, akkor is igaz. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...