2010. szept. 11.

Zenészek Tibetért

Időpont: 2010. szeptember 17. 16 óra
Helyszín: Fonó Budai Zeneház, 1112 Budapest, Sztregova utca 3.
Fellépők: Laár András és a Tündértantra, Gesztelyi Nagy Judit, Kanalas Éva, Dresch Dudás Mihály, Jeszenszky István.



Laár András és a Tündértantra
Laár Andrást leginkább úgy ismerik,mint a KFT zenekar alapítóját, énekesét, vagy a L'art pour l'art formáció tagját. Kevesen tudják, hogy emellett tagja és alapítója a Budapesten működő Tündér Tantra Körnek, mely kör tagjai heti rendszerességgel összeülnek és buddhista, szanszkrit nyelvű mantrákat, hindi bhajanokat, magyar dalokat énekelnek közösen. Ezek a mantrák a mai napig őrzik isteni erejüket, bár ezúttal korszerű „világzenei” hangzásban szólalnak meg.

Gesztelyi Nagy Judit
Gesztenyi Nagy Judit zenész, tradicionális Reiki mester és zen buddhista tanító gyermekkora óta játszik fuvolán. Később Európa-szerte, Afrikában, Indiában és Tibetben tanulmányozta a meditációs zenét. Utazásai során sokféle egzotikus hangszerrel megismerkedett, amelyek közül néhányat, például a szívéhez közelálló shakuhachit ezen a koncerten is láthatunk, hallhatunk.

Kanalas Éva
Kanalas Éva számos hazai és nemzetközi fesztiválon mutathatta be a magyar népzene legtöbb keleti párhuzamot hordozó népdal kincsét. Énekesi pályafutására döntő hatást gyakorolt, hogy eljuthatott olyan távoli vidékekre, az Orosz Föderáció délkelet-ázsiai köztársaságaiba, ahonnan feltételezhetően a magyarok valaha elindulhattak Európa felé. Az Altáj hegységben, Tuvában, Hakasz Földön, később Baskiriában gyűjtötte az ott élő népek dalait és énekelte köztük a rokon magyar népdalokat. „Elkezdtem a hangom hangszerként  használni, és egy olyan nyelven énekelni, amely nem ismer nyelvi korlátokat, amit akár mindenki érthet e világon, hiszen minden emberben ott rejtőzik az ősi tudás, az ősnyelv, a hangokon keresztüli kommunikáció. E hangok a vajúdás pillanataitól, a gyermekek halandzsa-nyelvén keresztül léptek tovább, önnön magukat megszülve, és alakítva kísérve és eljátszva az emberi élet fordulóit a haláltusáig.” 1999-ben megalapította az Ojanna Hangszínházat. E rituális közeg, amelyben az emberi hang, mint hangszer jelenik meg, ahol az ének a pillanatban születik, az artikulálatlan beszédtől a táltosi éneklésen keresztül a magyar népdalokig, miközben mindennapjainkban is új élő rítust teremtenek.

Dresch Dudás Mihály
A mai magyar dzsessz kiemelkedő alakja, kiváló szaxofonos, aki a magyar népzene és a jazz ötvözésén alapuló saját zenei világot alakított ki. Kezdetben elsősorban a klasszikus amerikai fekete jazz, valamint a gospel és a spirituálé iránt érdeklődött. A nyolcvanas évek elejétől kezdve rendszeresen koncertezett neves hazai jazzmuzsikosokkal. Dresch Mihály számos rangos fesztiválra és jazzklubba kapott meghívást. Pályafutása során olyan neves előadókkal lépett színpadra és készített felvételeket, mint John Tchicai, Archie Shepp, Roscoe Mitchell, Chico Freeman, Lee Konitz, David Murray és Dewey Redman. Bár Dresch teljesen egyedi zenei világot alakított ki, a mainstream jazztől sosem távolodott el teljesen, albumain rendre szerepel egy-egy örökzöld kompozíció is.

Jeszenszky István
Jeszenszky István kezdeti sikereit népzenei fesztiválokon érte el. Fiatal gyerekként a citerajátékával aranyérmet nyert. Később klasszikus, és jazz-gitáron folytatta tanulmányait. Végül közelebbi kapcsolatba került az improvizációs zenével. A citera, amely Ázsiai eredetű, természetesen kikövezte az utat a keleti zene felé. A döntő hatás a világhírű művésztől, Ustad Ali Akbar Khantól kapta, Svájcban, a Zeneakadémián. 1990-ben a híres sarod-zenész, Sharan Rani mester tanítványa lett Új-Delhiben. Kezdetben, mint magántanítvány, később a helyi Zeneakadémia ösztöndíjasaként, István nem csak a komplex zene-művészetet (tabla, éneklés, sarod) tanulmányozta, de megismerkedett a keleti életformával és életfilozófiával is. 1994-ben a Delhi Nemzeti Drámaiskola megbízta őt, hogy az Einstein című, Mohan Maharishi által rendezett színdarabhoz zenét komponáljon. István maga is tanított, és résztvett számos nemzetközi koncerten, többek között a Delhiben rendezett World Music Fesztiválon is, 1994-ben. Itt a saját darabjait adta elő, melyekben a keleti és a nyugati zenei hagyományokat keverte, valamint adta az első klasszikus indiai zenekoncertjét is. Másik hasonlóan jelentős esemény volt számára a Videshi Kalakar Ustav Fesztivál. István, mióta Indiából hazatért, különböző zenekarokban játszott, melyekkel felléptek Hollandiában, Svájcban, Ausztriában, és természetesen Magyarországon is.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...